Dit is namelijk voor iedereen toepasbaar. Stakeholders zijn de personen of groepen die invloed hebben op een project, afdeling of organisatie en/of worden beïnvloed. Een belangrijk onderdeel van stakeholder management is het maken van een analyse. Dit kan gemakkelijk in een aantal stappen om te bepalen hoe jij jouw stakeholders kunt managen:

Stap 1: Breng jouw stakeholders in kaart
Wie zijn de belangrijk, bijvoorbeeld voor jouw baan of het project waar je aan werkt. Het werkt goed om deze lijst samen met een collega te maken

Stap 2: Breng in kaart wat de belangen en invloeden zijn van deze stakeholders
Je gebruikt de volgende scores: zeer hoog , hoog , matig en laag. Het belang gaat over de mate waarin de stakeholder belang heeft bij jouw baan/project. De invloed gaat over de mate waarin de stakeholder invloed heeft op jouw baan/ project. Dit kan je invullen op de grid zoals op het plaatje hieronder:

Stakeholdermanagement

De belangrijke speler vertroetel je vervolgens, de belanghebbende houd je op de hoogte, de beïnvloeder houd je tevreden en de toeschouwer krijgt weinig aandacht.
Maar hoe doe je dat dan, dat vertroetelen? De belangrijkste tip die ik voor je heb: vraag.het.aan.je.stakeholder.!
Het is vooral een kwestie van a) er tijd voor maken en b) het gesprek aan gaan en de juiste vragen stellen.
Voorbeelden van vragen aan jouw stakeholders: ‘hoe wil je op de hoogte gehouden worden, wat werkt daarin wel voor jou en wat werkt daarin niet, welke communicatiestijl vind je prettig, wat heb je van mij nodig etc. etc.’.

Benut de kracht van rapport
Een manier om je stakeholder management een boost te geven is het gebruik maken van de kracht van ‘rapport’. Als er sprake is van ‘rapport’ (uitspraak rá-poor) dan voel je een klik, maar je kunt niet direct aangeven waardoor het ontstaat. Dat magisch gevoel wat je wel, of juist niet, kunt ervaren bij een persoon. Een verbinding, een sfeer van vertrouwen en openheid. Een dynamische wisselwerking die zorgt voor betrokkenheid, respect en gelijkwaardigheid.

Rapport is het vermogen om verbinding te maken met wie en wanneer je maar wilt. Contact maken, dus ook wel rapport genoemd, is het smeermiddel van effectieve communicatie. En effectieve communicatie brengt je verder! Vaak ontstaat rapport met iemand die op jou lijkt, of met mensen op wie je zou willen lijken. Wij mensen houden nou eenmaal van mensen die op ons lijken.
Dit kun je dus prima inzetten bij het verbeteren van de relaties met jouw stakeholders. Door rapport te creëren met een stakeholder, is degene sneller geneigd jou positiever te waarderen en eerder te vertrouwen. Wanneer je rapport hebt gemaakt en je het vertrouwen van je stakeholder hebt gewonnen, kun je op een vriendelijke manier de leiding nemen in het gesprek en zal de ander jouw oordeel of voorstel sneller accepteren. Dit kan op twee manieren;

– verbaal: bijvoorbeeld door het gebruik van vergelijkbare woorden, dezelfden spreeksnelheid, of volume

– non-verbaal: mimiek, lichaamshouding, gebaren en ademritme.

Dus experimenteer hier eens mee in een volgende meeting (dit kan ook online): let op bijvoorbeeld hoe de ander zit, en doe dit (subtiel!) na. Pas je spreektempo, hoogte van je stem of energie aan aan de ander. Je kan zelfs je ademhaling aanpassen aan de ander.

De belangrijkste tip
Maar de belangrijkste tip is: maak tijd aan het begin van ieder gesprek voor het creëren van rapport, voordat je de inhoud induikt. Stel de ander op zijn gemak. Haal eens diep adem en voel hoe je zelf erbij zit. Luister en observeer oprecht. Het wordt er niet alleen een stuk leuker van, maar je zult zien dat gesprekken soepeler gaan en jij jouw doelen eerder behaalt.

Agency voor persoonlijk leiderschap en transformatie

Een uniek Persoonlijk leiderschapsprogramma voor talentvolle professionals

 

 

Een uniek Persoonlijk Leiderschapsprogramma voor talentvolle professionals.

Nu is het momentmeer informatie
INTO THE NEW Iphone

Ontvang
INTO THE NEWS
rechtstreeks in je mailbox

Boordevol inspiratie, tips en tricks over persoonlijke ontwikkeling en leiderschap.

Dank je wel, je bent succesvol aangemeld!